دیپ بایت چیست و روش درمان آن چگونه است؟
نوشته شده توسط : نت ویر

دیپ بایت دندان در اصل یک نوع ناهنجاری ساختاری فکین است که نمونه ساده تر آن اوربایت دندان است. در حالت نرمال فکین بالا و پایین با هم هماهنگ بوده و همدیگر را میپوشانند. جز اینکه فک فوقانی چند میلیمتر  جلوتر از فک تحتانی است، در حالت عادی هیچ مشکلی متوجه این موقعیت فک ها نیست. اما زمانی که فک بالا نزدیک ۳ میلی متر جلوتر از فک پایین باشد میگوییم که شخص اوربایت دارد.

حال اگر این عدد، بین ۴ تا ۱۰ سانتی متر باشد میگوییم شخص اوربایت شدید یا دیپ بایت دندان دارد. در این مشکل، گاهی اوقات فک بالا به قدری از فک پایین جلوتر است که دندان های فک پایین، از جلو ،به کلی پشت دندان های فک بالا پنهان شده اند.

انواع روش درمان دیپ بایت چیست؟

اولین خط درمان برای اصلاح این اوربایت شدید استفاده از پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده های کام است. علاوه  بر این دستگاه ارتودنسیریال توربو براکت ها نیز میتوانند در آغاز درمان مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از این دستگاه های ارتودنسی باعث میشود فضا برای رشد دندان های خلفی باز شده و کم کم شدت مشکل کمتر شود.

سایر گزینه های درمان اوربایت شدید

سایر درمان های ارتودنسی ثابت )بریس ها( نیز به درمان دیپ بایت کمک میکنند. اگر مشکل خیلی شدید باشد از بریس ها و برکت های فلزی برای درمان استفاده میشود و اگر مشکل هنوز خیلی کوچک باشد و یا دیپ بایت خفیف باشد میتواند از ارتودنسی متحرک و نامرئی مانند اینویزیلاین ها نیز برای درمان استفاده کرد.

درمان اوربایت شدید تنها محدود به برگرداندن فک ها و دندان ها به حالت طبیعی نیست بلکه نیاز به پروسه های زیبایی نیز وجود دارد. زیرا دیپ باعث ایجاد آسیب به دندان ها میشود و برای ترمیم دندان ممکن است نیاز به روش های دندانپزشکی ترمیم و زیبایی از جمله انواع ونیر دندان (انواع لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و …)، تاج و … باشد.

علت دیپ بایت چیست؟

به طور کلی در اغلب موارد اوربایت و نمونه شدیدتر آن ژنتیکی هستند و از والدین به ارث برده میشود. به عبارتی اگر شما در خانواده خودتان شخصی میشناسید که اوربایت شدید دارد احتمالا در نسل های آینده شما هم، چنین چیزی رخ دهد. مشکلات ژنتیکی در برخی افراد باعث میشود که فک بالا زودتر رشد کرده و بزرگ شود و یا اینکه فک پایین از نظر رشد بسیار کند است.

به طور کلی مهمترین علت ایجاد اوربایت شدید دندان عبارتند از:

  • بزرگ بودن غیرطبیعی فک بالا
  • بزرگ بودن اندازه و سایز دندان های فک بالا
  • عدم تشکیل صحیح فک طی دوره رشد استخوانی
  • میکیدن پستانک و انگشت بعد از دوره شیرخوارگی
  • عادت به جویدن اشیاء سفت و سخت مانند ناخن، یخ، مداد و ..

منبع: www.implantdr.ir





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: